2012. február 27., hétfő

Szent harcosok - Jarnail Singh Bhindranwale



Bhindranwale szant volt. A vándorló életformát élő vallástanítókat nevezik szantnak, a szantok általában a szikh vallásos szövegekben magas szinten jártasak, noha (világi) iskolázottságuk alacsony.
1947-ben született Amritsar közelében hetedik gyerekként, így a családi földtulajdon megmaradása érdekében őt és sokakat vallási pályára küldték a környéken lévő szantok iskoláiba. Itt vette fel tanítója nevét, a Bhindranwale nevet annak halála után és ezáltal ő maga is teljes értékű szant lett. Bhindranwale ortodox szikh nézeteket vallott, különös hangsúlyt helyezett a vallási előírások betartására (az 5 K és a szikhek elő gurújának a Gurú Grant Száhib könyvének tisztelete). Nagy ellenfele a niránkári szekta volt, amely az érinthetetlen származású szikheket is jelentős mértékben tömörítette. A niránkári a Gurú Grant Száhib könyvét nem tekintette kizárólagos gurunak. A niránkárik jelentős támogatást kaptak a mindenkori indiai kormánytól is, anyagi támogatást és gyors előmenetelt. 1978 áprilisában a níránkárik összecsaptak az ortodox szikhekkel. Később 1981-ben Bhindranwalet letartóztatták egy indiai hindu laptulajdonos meggyilkolásának vádjával. A lap a szikh ortodoxiát és fundamentalizmust támadta és a niránkári mozgalmat népszerűsítette és támogatta. Bhindranwale népszerűsége fogvatartása miatt jelentősen megnőtt a szikh tömegek szemében. Letartóztatása napján repülőgép eltérítés és számos merénylet történt hindu politikusok és rendőrtisztek ellen. Később az Akálí Dal pártjának politikája is kénytelen volt Bhindranwale politikája felé közeledni, mivel nem akarta elveszíteni addigi támogatottságát. Az akálín belül is elindult a radikalizálódás folyamata. Vezetőjük Szant Longovál volt, aki a Gándhí féle szatjágraha-mozgalomhoz hasonlóan az erőszakmentesség elveit ültette át és eredményesen ötvözte a szikh tradícióval és a modern politikai kampányfogásokkal. 1984 tavaszán polgári engedetlenségi kampányt szervezett, amelyben a résztvevők megtagadták közüzemi számláik és adójuk befizetését. Bhindranwale karizmatikus személyisége és harcos egyenlőséget hirdető politikai- és vallási beszédei is tömegeket voltak képesek megmozgatni. A szikh vallás alapjaihoz való visszatérést hirdette, a vallási szabályok szigorú betartását és a szikh hősök és mártírok emlékezetét erősítette.


Baba Deep Singh (1682-1757)

A szikhek legnagyobb hatású hőse és mártírja egyébként a 18.században élt Bábá Díp Szingh (Baba Deep Singh) volt, szinte minden szikh otthonában megtalálható a képe. Az afgánok támadásakor 75 évesen harcolt, mígnem egy afgán lemetszette a fejét, ő azonban fejét hóna alatt tartva tovább küzdött és védte az Aranytemplomot és egészen addig nem halt meg, amíg el nem érte az Amritsári szent tó partját. Halálának helyét nagy tisztelet övezi és egy emlékfa őrzi. Bhindranwale nem kötelezte el magát egyetlen politikai pártnak sem, és tévesen tekintik a független Khalisztán főideológusaként is, mert maga az eszme, írja Radnóti Alice a könyvben, egy Nagy-Britanniában élő szikh emigránstól származik, Dzsagdzsít Szingh Csauhántól, aki később Angliában megalapította Khálisztán Nemzeti Tanácsát.
Ilyen előzmények közepette került sor a KékCsillag Hadművelet keretében, 1984-ben (május végén már kész haditerv volt) a szikhek legfőbb szentélyének az Arany Templom ostromára, az ott magukat elbarikádozó és önvédelemre berendezkedő szikh szeparatisták és vezetőjük a Szant Jarnail Szingh Bhindranwálé hősi halálára. Az indiai hadsereg mezítláb (és gépfegyverrel) lépett be a templomba, hogy ezzel is jelezze (vagy képmutassa), hogy a hely számukra is tiszteletre méltó és tudottan szent.

Az információkat a szant életéről elsősorban Radnóti Alice: India Oroszlánjai című könyvéből merítettem, az Ostromról készült egy dokumentum film is, Ostrom a Templom ellen címmel, amit sajnos elég régen adtak le a VIASAT HISTORY-n, pedig nem ártana, ha újra vagy sűrűbben megnézhető lenne. Az ostromról a töri blogon olvashattok bővebben. Ajánlottam már korábbi bejegyzéseimben is Benke József könyvét a gyorsuló idő sorozatban : Fényes Ösvény, Szürke Farkasok, Fekete Szeptember címmel (135.o.-tól)



Vallási lexikon:
Öt "K" - Az utolsó és egyben tizedik guru, Gurú Góbind Szingh a Khálszá tagjai számára életviteli kódexet írt elő, amelyek a következők:
- a vágatlan haj (kés)
- kis fafésű a hajban (kanghá)
- kard (kirpán)
- nem egészen térdig érő csíkos alsónadrág (kacshá)
- acél karperec, melyet a jobb csuklón kell viselni (kará)

(forrás: Sewa Singh Kalsi - A szikhizmus)


Kapcsolódó oldalak:
Az Arany-templom ostroma(Töriblog.hu)
Szikhizmus(wikipédia.hu)
Az Arany-templom ostroma tartarossz.blog

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése