SCM Playlist ♫
2012. február 10., péntek
2012 - reloaded
Avatára Szatjavatí (Bácsfi Diána) és Puzsér Róbert kiegészülve egy asztrológussal és egy filozófussal, ez volt a mostani felhozatal a 4 szellem c. tévénézők elleni éjszakai összeesküvésben. A nehezen emészthető dolgokat általában 22:00 után adják adásba. Így minden józan és nem is annyira józan életű proletár már a másik oldalára fekszik és csak a legnagyobbak vannak ilyenkor ébren és azok akik nem dolgoznak - "dolgozzon az Etus"(József Attila). A téma természetesen 2012 volt és a világvége. Megtudhatták az igen nagyra becsült tv-t nézők, (én már akkor tudtam, amikor még senki) hogy a vízöntő korszak még el sem kezdődött. Legalább 300 évet kell még rá várni és megjegyzem az nekünk halandóknak igen távoli esemény, elérhetetlen science-fikció. Nem valószínű, hogy valamelyikünk megéri, ha csak szerencsésen nem hibernálódik ebben a kibaszott jégkorszaki időjárásban, amikor már pszichedelikusan torlódnak a jégtáblák a Dunán. Mindenesetre baj van, a miniszterelnök puccsról beszél, a 4 szellemek pedig a világvégéről diskurálnak vagy álmodoznak, és fel is készülnek rá és fel is készítik a tisztelt nézőközönséget is. Kevés nagyon eredeti információ hangzott el, de saskeselyűként egyet azért kiválasztottam, és ez pedig a pogány kultuszok reneszánsza. Egyetemi éveim alatt az ind szellemiség és a hinduizmus mellett leginkább érdekfeszítőnek a kereszténység előtti Róma bámulatos vallási sokszínűségét találtam. Azért is, mert ezen kultusz a mai népi vallásosságban, népszokásokban (május fa állítása), pogány ünnepekben ( pagani = pogány vallási ünnepeket) fragmentumaiban, de felismerhetően is konzerválódott. Valóban a kereszténység előtti Róma és a mostani Európa közös vonása mára a különböző ideintegrált, ideimportált filozófiai nézetek, guruk, vallások színes kavalkádja, ahol a kereszténység, mint kvázi lineáris világszemlélet, már egyáltalán nem egyeduralkodó, amit Puzsér nagyon helyesen érintett, hogy a felvilágosodástól kezdve és a mostani technokrata világszemlélet is a folyamat része. Végül is, ha volt fontos konklúziója, felismerése a tv beszélgetésnek, akkor az mindenképpen az volt, hogy végül kiötlötték, hogy a Római Birodalom hanyatlásával párhuzamosan a kereszténység ereje és kizárólagossága fordított arányosságban növekedett, mivel most a felvilágosodástól megfigyelhető egy ellentendencia, ami a kereszténység Nagy Theodosiustól számított egyeduralmát hivatott felszámolni. A kereszténység tehát mint vallás vagy európát és a világot is meghatározó kulturális korszak a végéhez közeledik, még akkor is, ha a lineáris világszemléletben van létjogosultsága és mind az európai kultúrában is létrehozta azt, amit kultúra teremtő erőként létrehozott. Fogalmazhatnám úgy is, hogy az a Jézus-hatás a korszak végére elmúlik, erejét veszíti és egy új világszemlélet kezd ebből a szkepszisből kibontakozni és ennek előjelei a pogány reneszánsz és a technológiai fejlődés is. Egyébként maga a keresztény gondolkodásmód, vagy legfőképpen, ahogyan az igemagyarázók azt elénk tárják teljesen tarthatatlanná vált és idejétmúlttá fog válni. Ezt mindenki érezheti magán, ezt a disszonanciát, amikor az aluljáróban térítő keresztényeket lát, tapasztal valamit abból a kereszténységből, amiből a legfontosabb veszett ki, az alázat és a csendesség. A hindu ciklikus világszemlélet és 2012"visszatértével" a keresztény nézeteknek is számolnia kell. Persze még egy ciklikus 2012-es világvége is beilleszthető a lineáris kezdet-vég szemlélet keresztény szemlélete közé. A hinduizmus Jézussal könnyen bánt el, nem okozott megrendülést a "hitben", hiszen legrosszabb esetben beilleszthette Visnú avatarjai közé Jézust is a panteonba. Egyébként talán általános az, hogy a keresztény vallási közösségek mindezt a nem keresztény vallások elterjedt kultuszát minden tekintetben a negatív erőknek tulajdonítják - nem nézik jó szemmel - én speciel annak tulajdonítom a kereszténység visszaesését, hogy nem igazán vonzó egy olyan vallás az emberek számára, ahol igehirdetéssel kell meggyőzni az embereket a helyes útról. Sokkal meggyőzőbb lenne pár csodatétel, mondjuk megfiatalítani egy idős embert kézrátétellel, csak hogy tippeket adjak. A helyes útról, ha van ilyen - én a privát, saját világszemléletet és vallási nézetet vagy kultuszt tartom annak, pontosan azt amit Teodosius (379-395) felszámolt és nem a közösségi formáit a vallásnak, tehát a magánszentély szentsége a közösségivel szemben, mert ahogyan azt Hamvas is megfogalmazta a tömegben az intelligencia nem sokszorozódik, hanem lefokozódik, ahol két ember már összejön, ott az IQ a felére fog csökkenni és az ember nehezen fogja magát kifejezni. Így van ez a tömegvallásossággal is, amiben a legfontosabb aranykori momentum az igehirdetés helyett, az eksztázis lenne és az ekszatikus élmények és nem a merev, és következetlen dogmahirdetés. A tan, ami szóval nem megközelíthető, spirituális mű nem írható Osho szerint, mert az a szavakkal ki nem fejezhető tartomány, ez az amiben a keresztények eltévelyednek és ezért a keresztény ikon és művészet közelebb áll a szívhez, az eksztázishoz. mint az üres beszéd és logikai következetlenségekkel való ráhatások, tehát a kereszténység igehirdetésekig lefokozott világa. Buddha a szó nélküli tanítást Mahákasyapának adta át egy virág formájában. Ez a belső eksztázis világa, megérteni egy mosollyal a szavakban nem megfogalmazhatót. Vallásszociológia kurzuson kőbevésették a vallástudomány hallgatókkal, hogy nem is igazán az a fontos, hogy lesz-e világvége vagy sem, hanem az, hogy mi történik (a vallási közösséggel) egy elmaradt világvége után? Logikus, hiszen ha megtörténik, akkor nincs is miről beszélni és kutatni sincs mit. Az emlékezetes Korán kurzuson egyszer megkérdezte egy lelkes hallgató az iszlámot oktató Dobrovits Mihály tanár urat, hogy a vallástudományi konferenciákra, miért is nem hívják meg a szenteket és a gurukat is - mire ő azt válaszolta, hogy az ornitológiai konferenciára sem hívják meg a madarakat. :-)
Ebből logikailag levezetve egyszóval nem gondolom, hogy a mítoszt kutatónak értékítéletet is kellene tartania, az is igaz, hogy a műsoridő nem sokat engedett, de 2012-ből épp elég volt, hogy kiábránduljunk. Az a puzséri gondolat is, amit ő a pszichológiából kölcsönzött azt én már régóta tudtam, arról volt szó speciel, hogy a gyermek, ha kinövi a kiságyat "megbetegszik", tehát a világ körei számunkra mutatnak egy tágulást, élettér növekedést, a lehetőségeink kiteljesedését és a korlátaink elveszítését. Sokunkat akiket szigorúan neveltek, még az utca túloldala is sötét területnek számított, mint a konkvisztádoroknak az Új Világ. Ezért is volt a vallásnak, a hitnek mindig is egy olyan funkciója, hogy biztosat mondjon arról, amiről nem lehet biztosat mondani. Eligazítson ott, olyan sötét területeken, ahol már csak félni és rettegni vagyunk képesek. Még ha Puzsér nem is fejtette ki, de van ennek az élettér növekedésnek egy ilyen vallásra és világvégére vonatkoztatott ki nem mondott automatizmusa.
Videóajánló:
Magyar Televízió - VideóTár - 4 szellem
Könyvajánló:
Építészet és vallás(Budapest, 1998. Magyar Könyvklub - Helikon Kiadó)
Bácsfi Diána - Aranykormítoszok és visszatérés(Fiatal Írók Szövetsége, 2004. Budapest)
Avatara: Az Aranykor visszatér
Linkajánló:
Puzsér Róbert weboldala - írásai
A szombat esti diszkó a boszorkányszombat modern leképezése(jövőnk.info)
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése