2012. május 19., szombat

A Fekete Lyukban - Jóslat

Tettünk egy zilált sétát pénteken, és elmentünk az egykori Fekete Lyukba. Golgota utca, nyocker, ha valaki nincs képben. Jó ötlet és inspiráció volt tőled, nagyon kösz az időutazást. Nagy mázlink is volt, mert péntekente itt nyugdíjas-keresztény klub van; jelkép: a látszólagos pokol sötétjét, felváltotta a látszólagos világosság. Éj és nappal, LŐN első nap. Kezdetben teremté az ÚR az eget és a földet. Itt és most nagyon nagy jelentőségű dolgok fognak történni, bár nem tudom mi lesz az, de az országunkra vonatkozik. Az én sorsom ebben az esetben irreleváns, de azért mégis jó volt sétálni a MÁVAG telepen, az egykori Fekete Lyuk környékén, be is szippantott az időalagút emlékek formájában.
Eszembe jutott Farkas Norbert, más néven Szar becenevű punk ismerős-haverom is, akit a körmendi katonai bázison ismertem meg, engem ott dekkoltattak sofőrként, mert áramszünet miatt szétfagyott a nemesmedvesi határőr őrs IFÁjának a motorja. Nem volt benne fagyálló és áramra volt kötve. Én az igazak álmát aludtam az áramszünet alatt és pechemre reggelre annyi volt a motornak. Visszatérve a Fekete Lyukra, el sem hittem, hogy egykor én itt buliztam, mert már annyi minden rakódott rám, egyébként feleslegesen. Most fogtam fel igazán ennek a helynek a jelentőségét. Ez nem egy hely volt a sok közül, hanem a LYUK. És ennek sámáni vonatkozásai is vannak. Hiszen az alsó világ lényeit jelenítette meg, az éjszaka lényeit, punkokat, grufftikat, alternatívokat,  ez valójában a sámánizmus - jelmezbál a sámánok helye. És ahogyan a Nagy Gyula riportban elhangzott, bármennyire is féltek ettől a helytől, nem volt az félelmetes, mondhatnám úgy a mesék világából véve, hogy olyan híre volt a helynek, mint a Kacor királynak abban a magyar népmesében. Azért volt összetartóbb a többinél az itteni közösség, mert volt egyfajta egyezményes sorsközösség a NO FUTURE felirat alatt. Eredetileg Kiss Tamás László (Kontroll Csoport) ötlete volt a MÁVAG pincében klubot létrehozni. Aztán egyes vélekedések szerint a skinheadek tették tönkre a helyet. Ez sem lehet igaz teljesen, mert a régi punkokból tértek át jó páran skinheadnek és az ős-skinheadek itt Magyarországon, azok még a punkzenét sem vetették meg, persze egy-két hülye mindig akadt, akinek összekeveredtek az idegpályái és verekedni járt a szórakozóhelyre, és szórakozni a verekedő helyekre. Az igaz, hogy később az identitászavaros idők után a következő generációs skinhead és punk ellentét már kibékíthetetlenül elmélyült és beépültek a skinhead szubkultúrába az egyre sűrűbb punk üldözések és baseball ütőkkel és széklábakkal végrehajtott náci pogromok. De azért voltak és maradtak is punk-skin átfedések:

példaként a Független Adó első kazettáját a Fekete Lyuk adta ki, igaz rock n rollként aposztrofálták magukat, bár a Független Adó nem volt kifejezetten skinhead zenekar, de skinhead közelinek is nevezhető. Ványi Tamás ("Apu"), a Független Adó frontembere  korábban a Modells nevű punk együttesben dobolt, tehát a Lyukból közismert Kilián Johnnyval egy zenekarban. Kretens koncertekre is sokan jártak mindkét oldalról. Az igaz, hogy Pál Utca Fiúk vagy  
Kispál és a Borz, vagy a Sziámi ULtRaRoCK Lyukas koncertjeire nem nagyon jöttek el skinheadek. Így aztán az járt jól, mint én, aki kvázi alternatív volt, arany középutas, bár egy kicsit a dark-hoz voltam zene ízlésileg és külsőleg is közel. Kedveltem akkor a The Cure-t , a Depeche Mode-t,  Fuck Off System-et, a Cromagnoni Colát (CMC),   de ott voltam az első Lyukas Kispál koncerten is, amikor még nem volt telt ház a Lovasiék körül és elég sok Pál Utcai Fiúk koncerten is, és  Waszlavik Gazember koncertjein is. Aztán később, főként az inotai koncertről készült lemásolt kazetta Kígyó című szakrális és mitológiai erejű száma miatt, amelyet Hackspacher Tibor (Metz Tibor) költő barátunk is rendkívüli módon kultivált, amikor feljött hozzánk, az volt az első kérése, hogy a Kígyót szeretné meghallgatni és amely dalt abban a formában a legjobb magyar  számnak tartott ő is, ha lehet ilyet mondani a Kígyóra, és sajnos abban az inotai koncert formában senki nem digitalizálta az internetre. Tehát később a Kígyó című dal miatt is, a Balaton lett véglegesen is a kedvenc  és első számú magyar -alterock- zenekar az életemben.
Kontroll Csoport


Kapcsolódó oldalak: 
Volt egyszer egy Fekete Lyuk  
A Fekete Lyuk előélete I.   GOTHIC.hu
A Fekete Lyuk előélete II. GOTHIC.hu
Urbán Tamás fényképei : Fekete Lyuk OSA
MÁVAG telep  Picasaweb
Skinhead blog

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése