2013. szeptember 21., szombat

Gondolatnapló - Korong utca

Ouroborosz (forrás: Lectorium Rosicrucianum - JRR Tolkien)

Zuglóban tegnap, a Korong utcán sétáltunk végig, ekkor jutott eszembe, hogy József Attila itt gyújtotta fel a haját (Mexikói út), ezen a vasútvonalon udvarlási gesztusból, Faludy György szerint a vonatperonon álló József Attila lángoló haja egyfajta glóriát vont a költő feje fölé. Persze József Attila nem volt teljesen őrült, mert volt nála egy kalap is. Elegáns és "összehasonlító hajtörténet". Kerestem ezt a Balatonszárszón elhangzott felvételt a YouTube-n, de sajnos sehol nem találtam (nemrég adta le az ATV). Annak idején innen nem is olyan messze jártunk egy ismerősömmel (az ő ötlete volt) Hamvas Béla özvegyénél is Kemény Katalinnál, ahol noha hívatlan vendégek voltunk (porlocki emberek) mégis egy tea és egy rövidebb beszélgetés már feledtette velünk ezt a feszültséget hordozó helyzetet. Bizonyára ez a momentum is hozzájárult később, hogy a hamvasi életműsorozat majdnem teljes része a birtokomba került, és egy időben kizárólagos szellemi táplálékommá lett, a mai felgyorsult időkben már nincs elég energiám erre sem. Két szélsőség kínoz, az unalom és a másik fajta unalom, a túlzott érdeklődés okozza, amikor egyszerre szeretnék a világ gazdagságából a legtöbbet meríteni. Mind a két tudatállapot az idővel van összefüggésben. Az egyik a céltalanságé a másik a célok káosza. Az arany középút persze itt az egyetlen cél vagy ami nehezebb szabályos életritmus kialakítása, utóbbi nekem soha sem sikerült, így számomra az egyetlen egy célra való koncentrálás körüli személyiségintegráció maradt menedékül. Ez általában azért nehéz, mert heroikus. Ahhoz, hogy legyen egy cél, kell egy lehúzó káosz-erő ami ezt megakadályozza. Ezért van az, hogy az jungi értelemben vett árnyékszemélyiségre nem feltétlenül mint ellenségre, hanem mint tanítóra is tekintek, bármennyire is sokszor érintve vagyok a tudattalan felől, vagy első értelmezésre a feltörő gondolatvilág negativitása riasztó, de átértelmezésben már súlypontját veszíti és széttöredezik. Ezért van az, hogy a bűnözőt állandóan a jó cselekedetek kísértik, a szentet pedig a gonosz gondolatok. Hamvasi értelmezésben a bűnöző és a szent egy. Az igazi káosz egyébként Bábel szimbolikájában megtalálható. Én egyébként már akkor feddést kaptam, hogy nem tanultam nyelvet, azon a zuglói esti beszélgetésben Kemény Katalintól mintha valahol már kvázi Hamvas tanítványnak tartott volna és látta volna a hibáimat, misztérium, de mintha nyitott könyv lett volna előtte a jövőm, egyébként azóta is állandóan kísértenek a nyelviskolákkal, jelenleg pedig mindezt egy kvázi épülő, új népfőiskolai "vonal" képviseli. Nekem a közösségi nyelvtanulással pontosan az a problémám, hogy alapvetően antiszociális vagyok, ezért a hétköznapi kommunikációban gátolva vagyok, tehát ha nyelvet tanulni kezdenék, akkor abban az érdeklődési körömnek megfelelő szakirodalom fordítása lenne az elsődleges és nem a hétköznapi eligazodás. Egyébként annak, hogy meghívást kaptam egy népfőiskolákkal kapcsolatos előadásra megint csak volt egy titokzatos-múltba vezető háttere, a helyszín miatt. Az Unitárius Egyházról van szó. Évekkel ezelőtt itt a Szabad Keresztyén Gyülekezet (Mézes László vezetésével) is vendég volt, ahogy most a népfőiskolai kezdeményezés. Például 15 éves voltam kb. amikor az akkor leghíresebb amerikai megtért bandavezér és prédikátor Nicky Cruz (Kés és kereszt) is eljött a gyülekezetünkhöz. Azóta persze a banda-evangélizációban már nem látok semmi meghökkentőt, ugyanez például Józsefvárosban is erősen működött, és a helyi titkosszolgálatnak és a politikai elitnek ehhez több köze van, mint Jézus Krisztusnak.
Persze engem a három előadáson kívül inkább egyetlen egy dolog foglalkoztatott, a nemrégiben a blog facebook oldalának profilképének egy ouroborosz szimbólumot választottam, ami megtalálható az unitáriusok címerében is.
Galamb és ouroborosz

Kapcsolódó oldalak:
Kés és kereszt - Nicky Cruz élettörténete YouTube user:csilla663
Marczinka Csaba (költő), József Attila és Sértő Kálmán sorsmotívumait hasonlítja össze egy tanulmányában
A mindenség summáslegénye és az eltévedt garabonciás TERASZ.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése