2014. május 30., péntek

Beton-metál koktél - Hörcher László „Betonkoktél” c. kiállítása és nyitóperformansza





Hörcher László „Horror” festőt, metál-énekest és performert sokan ismerik. Gyakran futhatunk össze vele megnyitókon és nyilvános rendezvényeken(utcafesztiválok, koncertek, stb.). Festői munkássága már korántsem ennyire ismert és elismert... Pedig régóta van a pályán és több egyéni kiállítása is volt. Többek között a – nemrég sajnos bezárt – K.A.S Galériában és a Klauzál 13 Galériában is voltak kiállításai.
Legújabb, „Betonkoktél” c. tárlata a Mezőgazdasági Könyvtár kiállítótermében az első kerületi Attila úton nyílt meg.
A megnyitó Akela-zenével indult, aztán következtek a beszédek, majd a végén Horror Laci gitártörő performansza és néhány Akela-szám, melyeket gyakran a zenekar jelenlévő tagjaival énekelt el a művész. A képek nagyobb része már szerepelt valamelyik korábbi kiállításon. A metál életérzés és a művész groteszk portréi (pl. „Őrült fazon”, „Hivatalnok (Bilifej)”), valamint komor építményeket és szomorkás utcarészleteket megjelenítő városi tájképei (például a Magdolna-toronyról készült piktúra, s a gyakori toronyábrázolások) sajátos egységet, „koktélt” alkotnak. Ehhez jönnének még a horror-groteszk és erotikus-pornográf sorozat darabjai (így lenne teljes a kép), de – a szervezők kérésére – a festő e művei közül egyet sem állított ki a tárlaton.
Azonban e festmények nélkül is elég széles merítésű volt a válogatás. Igyekezett tematikailag (fent említett kivételektől eltekintve) minden motívumot és sorozatot képviselni. A tárlat középpontjában a – nyitóperformanszhoz is közvetlenül kapcsolódó – „Havy metal életérzés” és a „Harley érzés” c. képek állnak. Ily módon a képi tematika is közvetlen kapcsolatba kerül a megnyitó hangulatával. A gitár, a Harley-Davidson motor, a szeges bőrszerkó mitologikus tárgyakká magasztosulnak... Sőt, szinte „önálló lényként” kezdenek viselkedni, s mögülük-közülük eltűnik az ember. Nagyon gyakran ezeken a festményeken elnagyolt vagy bábuszerű az emberalak a „szerelések” és a „cuccok” között. Talán ennek kapcsán nevezte Hörcher festészetét – a róla külön tanulmányt író – Wéhner Tibor író-művészettörténész „nukleáris realizmusnak”. Véleménye szerint a posztmodernnel és az avantgárddal párhuzamosan jelentkező újrealista törekvések egyik ága a „nukleáris realizmus”. S ezen irányzathoz sorolja Hörcher „Horror” Laci művészetét is.
Mindenesetre, lehet e bonyolult meghatározásban valami... Az újrealista „beton” és a „nukleáris metál” meglepően harmonikusan ötvöződik a képeken és hasonlóan gördülékenyen keveredett a megnyitó gitártörő metál-performanszán.

Mártonffi Cs. F.












Kapcsolódó oldalak:
Hörcher László festőművész NUKLEÁRIS REALIZMUS c. monográfiája YouTube

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése