Hörcher László „Horror” festőt, metál-énekest
és performert sokan ismerik. Gyakran futhatunk össze vele megnyitókon
és nyilvános rendezvényeken(utcafesztiválok, koncertek, stb.). Festői munkássága már korántsem
ennyire ismert és elismert... Pedig régóta van a pályán és több egyéni
kiállítása is volt. Többek között a – nemrég sajnos bezárt – K.A.S Galériában és
a Klauzál 13 Galériában is voltak kiállításai.
Legújabb, „Betonkoktél” c. tárlata a
Mezőgazdasági Könyvtár kiállítótermében az első kerületi Attila úton nyílt
meg.
A megnyitó Akela-zenével indult, aztán
következtek a beszédek, majd a végén Horror Laci gitártörő performansza és
néhány Akela-szám, melyeket gyakran a zenekar jelenlévő tagjaival énekelt el a
művész. A képek nagyobb része már szerepelt valamelyik korábbi kiállításon.
A metál életérzés és a művész groteszk portréi (pl. „Őrült
fazon”, „Hivatalnok (Bilifej)”), valamint komor építményeket és szomorkás
utcarészleteket megjelenítő városi tájképei (például a Magdolna-toronyról
készült piktúra, s a gyakori toronyábrázolások) sajátos egységet, „koktélt”
alkotnak. Ehhez jönnének még a horror-groteszk és erotikus-pornográf sorozat
darabjai (így lenne teljes a kép), de – a szervezők
kérésére – a festő e művei közül egyet sem állított ki a tárlaton.
Azonban e festmények nélkül is elég széles
merítésű volt a válogatás. Igyekezett tematikailag (fent említett kivételektől
eltekintve) minden motívumot és sorozatot képviselni. A tárlat középpontjában a
– nyitóperformanszhoz is közvetlenül kapcsolódó – „Havy metal életérzés” és a
„Harley érzés” c. képek állnak. Ily módon a képi tematika is közvetlen
kapcsolatba kerül a megnyitó hangulatával. A gitár, a Harley-Davidson motor, a
szeges bőrszerkó mitologikus tárgyakká magasztosulnak... Sőt, szinte „önálló
lényként” kezdenek viselkedni, s mögülük-közülük eltűnik az ember. Nagyon
gyakran ezeken a festményeken elnagyolt vagy bábuszerű az emberalak a
„szerelések” és a „cuccok” között. Talán ennek kapcsán nevezte Hörcher
festészetét – a róla külön tanulmányt író – Wéhner Tibor
író-művészettörténész „nukleáris realizmusnak”. Véleménye szerint a
posztmodernnel és az avantgárddal párhuzamosan jelentkező újrealista törekvések
egyik ága a „nukleáris realizmus”. S ezen irányzathoz sorolja Hörcher „Horror”
Laci művészetét is.
Mindenesetre, lehet e bonyolult meghatározásban
valami... Az újrealista „beton” és a „nukleáris metál” meglepően harmonikusan
ötvöződik a képeken és hasonlóan gördülékenyen keveredett a megnyitó gitártörő
metál-performanszán.
Mártonffi Cs. F.
Kapcsolódó oldalak:
Hörcher László festőművész NUKLEÁRIS REALIZMUS c. monográfiája YouTube
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése