Fogaskerekű |
Tautológia persze, de ha pszichologizálni szeretnék a rendezett tudatállapotból mostanra egészen eljutottam a káoszig. Mindez az asztalomon elhelyezkedő mosatlan poharak és bögrék geometriai elhelyezkedéséből is következik, történetesen az, hogy: van én. 1 nappal ezelőtt minden elcsendesedett, 365 napja nem ébredtem ennyire kipihenten, most olyan erőszaknak tűnik néha az alvás, mintha én erőltetném. A káosz azért alakult ki, mert sokféle akarat van "érvényben" vagy sokféle látszólag különböző, egymást nem erősítő cél. Így volt ez a Balogh Béla (az otthonvédő Koppány csoport vezetője) szervezte "a devizások gyászmenete" elnevezésű tüntetésen is, egyet kivéve: a célt. Engem leginkább ezen a demonstráción Gonda László néptribün beszéde YouTube "rettentett meg" egy pillanatra, amikor kitért Alföldi Róbert most bemutatott darabjára is: "Alföldi a sátán lelkéből táplálkozik..." (bár ez a mondat ebben a formájában valójában itt nem hangzott el, - facebook forrás). Nekem, mint volt szegedi vallástudomány szakos bölcsészhallgatónak (József Attila és felvett nevem Karma Dordzse is az volt) lenne vitatkozásom ezzel is. Gonda egyébként nagyon jó stílusban beszélt, gyakorlott és jó szónokként és nem vitatom azt sem, hogy 2006-ban betöltött vezető szerepéért kijár neki a respekt. Az is tényező, hogy mindez a Gyurcsány villa előtt hangzott el, ezért hatásában valami radikálisabb kijelentésnek is el kellett hangoznia. Az is más kérdés, hogy én ebben is azt az áthidalhatatlan valóságot látom, amikor csoportok és emberek is különféle nézetek és befolyások rabjaiként, ideológiai láncokba bilincselve foglalnak el harci állást és ebben mindig erős nyomatékot kap az, amiről már írtam, a másik oldal démonizálása. Három olyan fő irány van talán ami ezzel szemben nem annyira duális, megosztó, nem kettős irány. Vegyük a hindu Trimurti-t (Brahma, Visnu, Siva), a keresztény Szentháromságot, a sámánizmus alsó, középső és felső világát, vagy a buddhizmus világait: a poklot, a préták (örökké éhes szellemdémonok) birodalmát, az állatok világát és az emberekét majd az félistenekét és istenekét, ezek a buddhizmusban mondhatni mind-mind a büntetés-végrehajtás (karma) tudatállapotai. Aztán vehetjük a legfölsőbb tudatállapotot amit nem lehet fölsőnek nevezni, a nirvánát vagy szamádhit. Ehhez az egészhez adalékanyagként pedig Baranyi Tibor Imre (A magyarság szellemi küldetése) vagy Pap Gábor elgondolásait a magyarság nomád lelkületéről, és természetesen a sámánnal való beszélgetéseim konklúzióját, amikor is egy álmom szerint Próteuszként (alakváltó - sámán analógia) menekültem, és egy buddhista szentkép alatt találtam menedéket üldözőim elöl. Vagyis ilyen szellemi (gondolkodásbéli) előzmények után tegyük hozzá, hogy a színház szakralitása, misztériumjátéka az ősidőkbe nyúlik vissza, vagyis itt nem pusztán szimbólumaiban egy modern világ jelenik meg, hanem háttérben egy nagyon is ősi, de újraismételt tragédia és dráma zajlik, de valójában rítus. Ennek a rituálénak a vallási és misztérium jellege háttérbe szorult, bizonyos tekintetben deszakralizálttá és modernné vált, de mégis megőrzött valamit belőle. A művészet maradt a történeti kereszténység folyamatos hanyatlásával szemben Európában az egyetlen olyan szakrális rítus és tevékenység, amit a hétköznapok demokratikus nyomora nem rántott még teljesen magával a káosz birodalmába. A költő, az író, a festő, a színész = az alkotó, mint sokszor legautentikusabb és legoutsiderebb jelenség képes az egész színjátékot egészen más, madárperspektívából szemlélni. Így van ez, hogy ma Magyarország legtehetségesebb költői száraz zsömléken tengődnek ismeretlen szakralizált térben és időben, és azon filozófálnak, hogy "miért Kosztolányi Dezsőről és miért nem inkább gazdasági szakemberekről, Csányi Sándorokról és Lázár Jánosokról vagy Gyurcsány Ferencekről neveznek el utcákat, tereket és miért róluk, művészekről, amikor ott vannak a siker bálványai". Ha már ezért a gondolatért, hát érdemes volt felkapaszkodnunk a Fogaskerekűn is túli, túlvilági területre, ahol a legrejtettebb gazdagok élnek, ahol hájasodnak Orbánok és Csányik és bújdosnak itt végeláthatatlan és sötét horizontok mögött emésztve és rágva, morzsolva népüket a semmi szélén. Ezért is volt érdekes látvány egy-két államilag kitenyésztett TEK-es proteinmalac[1.] gyilkos tekintetét keresztezni, megnézni egészen közelről a börtön után az állam egy újabb aspektusát itt, az Orbán ház környékén. Csak egy szomszéd néni járt fel-alá idegesen a Cinege utcában; régi időket idézett az, hogy álig felfegyverkezett fegyveresek kérték el talán a padlása kulcsát. Jelen volt itt minden ami groteszk. Egy népét valójában érinthetetlennek lenéző miniszterelnök, OTP vezér, mind-aki ebben a rendszerben fél és retteg (tőlünk), ahogyan azt nagyon precízen József Attila is megfogalmazta. Egyébként az OTP elnök-vezérigazgató házánál már szitkok, átkok elkeseredett hangok és fekete zászlók kavalkádja volt és ha Balogh Béla úr nem hozta volna magával a csótányirtót, akkor egészen kemény és szörnyű rítussá változott volna minden, persze nem kérdéses ez is, hogy a legsötétebb népnyomorító alakok ellen kvázi minden eszköz, tett és frazeológia megengedett. Így a fekete zászlós vonulás jelentős része nem a megemlékezéssé vált, hanem a jogos haragé tüntetés "mágiáé", legalább is a szubjektum, a tudat szerint. Így egy nagyon nehéz kettősség lépett fel a gyűlölni és közben megemlékezni esete, aminek inkább a megemlékezés látta kárát. Mindenképpen javasolnám a megemlékezés menetét, a valódi csöndes gyászmenetet és mécsesek gyújtását, mindenhol hiszen a lelkiismeret felébresztésének ez a legjobb rituáléja. Tény az, hogy a Regnum Marianumnál, a mécsesgyújtással és a Miatyánkkal a tüntetés harag oldala is feloldásra került és köszönet a szervezőknek és a résztvevőknek érte, hogy mindez a feloldás egy emlékfával is megvalósult.
Visszatérve Alföldi Istvánjában mellesleg elhangzott egy óminózus mondat is: "akinek nincs semmije, az annyit is ér", Én persze mindezt egy szent kórussal mondattam volna ki, de a nép (lázadók) és a felső vezetők közötti távolságot kiemelte a legegyszerűbb megjelenítés, a magasságbéli különbség is. A szent könyveknél is természetes szokás (a szikh Ádi Granth, buddhista szent iratok, Ji-Csing), hogy a könyv az ember fölött van. Alföldi darabjában a rendőr, az ügyész, az állam, a hatalom helyettesíti a szent könyv tiszteletét, ez már a profanizált és kikényszerített, európaiságba ágyazott konkvisztádor vagy rabló és bűnöző tekintélye, nem szakralizált közvetítő erővel, felhatalmazott isteni módon, hanem kizárólag primer módokon hat, a megtévesztés és az erőszak nyelvén.
────────────
[1] A proteinmalac kifejezés T.B.P. várakozó-fagyöngy fantázia-álnevű kortárs költőtől származik
Kapcsolódó oldalak és egyéb hírek:
Gyűjtés Balogh Béla (Koppány Csoport vezetőjének) börtönbüntetése ellen Hírháttér Multimédia
Csótányirtóval fújtak be Csányi Sándor házába [O]rigo
Devizahiteles gyászmenet 13/12 (mécsesgyújtás az áldozatokért) YouTube user: MMO19440319
Gyászmenet a devizahitelesekért Magyar Hírlap Online
Devizahitelek: két javaslat van metrOpol
Bankgyalázás, bankplakátolás YouTube user: 66masodperc /SoDI/ 2013.08.27
Maroknyi devizahiteles zavarta a Nagykörút forgalmát [O]rigo
Idős házaspár kilakoltatása Révfülöpön YouTube user: 66masodperc /SoDI/ 2013.08.26
Egy kíméletlen kilakoltatás vége Veol.hu
Otthontalanul: egy börönddel és a kutyával tették utcára a révfülöpi idős házaspárt Pannon Média
A TEK arroganciája határtalan TASZ
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése