2016. november 16., szerda

Hírajánló (41 - 45.hét) - A burzsoázia diszkrét fánkja


Standing Rock rezervátum / indiánok a Dakota Acess kőolajvezeték ellen

HÍREK:
Native News: How North Dakota Goverment Deals with American Indians: Gross Disrecpect
!!444.hu!!!        YouTube   Mindenfelől potyogtak az ingyenfánkok a belvárosban
                                          Megbukott Orbán alkotmánymódosítása 
                                          A házban lőtte agyon Győrkös István a rendőrnyomozót 
Krisna. Hu       YouTube   A zuglói népkonyha ünnepélyes megnyítója
Ételt az Életért                 Zuglóban új népkonyhát nyit az Ételt az Életért Alapítvány                        
Standing Rock: az amerikai őslakosok harca mindannyiunk jövőjéért
Exkluzív! Leleplezzük Bayer és Orbán titkolt kapcsolatát!
BAL*RAD                            Amikor eldördültek az Auróra ágyúi
hvg.hu                                Felvonult az Anonymous Budapesten - fotók 
Puzsér Róbert  YouTube  Puzsér Róbert elhallgatott beszéde az Anonymous demonstrációján
  YouTube  Verekedős orbánisták 2016. október 23-án
                   Molnár F. Árpád gyorscikke a fideszes parlamenti hányadékról
Szabad Riport                   Az oroszok szerint a CIA irányította az 1956-os forradalmat
Magyar Nemzet online    Havas Szófia elvesztheti MSZP tagságát
Magyar Kurír                    Október 17. a szegénység ellen küzdelem világnapja
Agyára ment a korrupció - Gondnokság alá helyeztetnék az Apostoli Magyar Királyság kormányzóját
 Magyar Szociális Fórum  A magyar kormány társadalompolitikája: „azok élnek az utcán, akik ott  akarnak élni”
  Életvitelszerű közterületen tartózkodás miatt indított szabálysértési eljárások



Börtönellenes Társaság (BET) híreiből: 
Börtönökbe zsúfolják a szexmunkásokat abcúg
Veled is megtörténhet - előzetes letartóztatás Magyarországon  Helsinki Figyelő BLoG



Publicisztika & blog (+TV):
Tamás Gáspár Miklós:   Az elbocsátás balladája Fedél Nélkül - Népszabadság különszám
Puzsér Róbert YouTube: Huth Gergely és Puzsér Róbert vitája '56-ról és a médiapiacról
Szabadfogás   55.adás 56.adás 57.adás 58.adás YouTube
 
Happy Diwali ! /fotó: Hindu Temples facebook

Kitekintő (vallás, történelem, kultúra és civilizáció):
Szathmári Botond:     A mandala jelképrendszere és használata
Új Ember                    Beszélgetés Baán Izsákkal a szerzetesség kezdeteiről
K a g y l ó k ü r t       Csaitanja Maháprabhu tanítása 
                   Kemény István verse: A néma H 
     



Életmód, idegen életformák:
A hal, amitől jobban be lehet tépni, mint az LSD-től
Aranysakált lőttek Besenyszögnél
                        Kisebb csoda: élő kutyát húztak ki a romok alól az olasz tűzoltók
                        Aleppónál bevetették a, hm, mi is ez tulajdonképpen?
Magyar Szektorlabda Szövetség  Csoda az alagsorban - a világ legdrágább gombfocicsapata


Kapcsolódó oldalak:
Hírajánló (36 - 40.hét) - Érvénytelen népszavazás tartarossz.BLoG

2016. november 11., péntek

Filozófiatörténet - Thomas Hobbes (1588-1679) - 1.rész

Thomas Hobbes /in.: baroque.it
 MARX KÁROLY KÖZGAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
────────────────────────────────────


           Heller Ágnes előadása 1954. november 27-én 

                               
                                         H o b b e s




    Hobbes (1588-1679) élete az angol történelemnek egyik legválságosabb és a legnagyobb átalakulással
terhes  korszakára esik. Születésének  idején   I. Erzsébet (1558-1603)   abszolút monarchiája  uralkodott Angliában, azonban a 17.század elején   I. Jakab-nak, majd  I. Károly-nak (1625-1649)  uralomralépésétől kezdve az az összhang, amely a polgárság  és az uralkodó között Erzsébet idejében megvolt, kezd szét- bomlani, ellentétek támadnak  a polgárságot képviselő parlament  és  a királyság között, az angol abszolút monarchia  kezd  egyre  inkább  a  reakciós feudális  erőknek, ugyanakkor  a  külföldi, francia  befolyásnak, tehát a nemzeti érdekek elárulásának képviselője lenni. Ez a folyamat egészen a 17. század közepéig tart, amikor  is  az ellentét  forradalomban robban ki, a híres angol, Cromwell-féle forradalomban. A forradalom után  egy időre  Cromwell protektorátusa uralkodott Angliában. Cromwell megkísérelte, hogy saját vezeté- sével  egy  olyan  nemzeti jellegű  abszolút monarchiát  teremtsen, amely már magasabb fokon képviseli a polgárság  és  lehetőleg  a  szélesebb  néprétegek  érdekeit  is. Ez  a  kísérlete azonban  kudarcba  fulladt. Az  angol  uralkodó rétegeknek, a  City-nek  nem volt  szüksége  a  forradalom után  már  Cromwellre  és a Cromwellt támogató népi és alsó polgári elemekre, az abszolút monarchia helyett az alkotmányos mon- archiára törekedtek. Cromwell uralma halála után megbukott és Angliában bekövetkezett a régi királyi csa- lád restaurációja. A restauráció nem sokáig tartott. A század végén az u.n. » dicsőséges forradalomban » - «dicsőséges» azért, mert osztálykompromisszummal végződött - újra elkergették a királyi családot és megteremtették az alkotmányos monarchiát. Az alkotmányos monarchia annyiban különbözik az abszolút monarchiától, hogy az alkotmányos monarchiában  a királynak tényleges hatalma alig van, az egész hata- lom a polgárosodó nemesség és  a burzsoázia felső rétegét képviselő parlament kezébe került. A 18.szá- zad elején pedig új királyi családdal, a  hannoveri királyi családdal, amely ma is uralkodik Angliában, végső formában alakult ki az alkotmányos monarchia. Azért mondjuk, hogy osztálykompromisszum volt az alkot- mányos monarchiának  a  kialakulása, mert  az angol burzsoázia  lemondott  arról, hogy politikailag vezető szerepet játszon  az országban, megelégedett  azzal, hogy elismerték  gazdasági hatalmát, gazdaságilag vezető pozíciókba tudott kerülni. A politikai vezetés  nagy részét  a régi nemességnek - amely már egy pol- gárosodott nemesség volt - adta át, még  a  Whig-politikusok  nagy része is, mint  Shaftesbury  a régi ne- messég, nem pedig a polgárság soraiból került ki.
    Ez a korszak Hobbes életének korszaka. Megéri  a forradalmat, Cromwellt és a restaurációt. Hobbesról a polgári történetírók megjegyzik, hogy  teljes mértékben a régi reakciós  abszolút monarchiának a híve. Ha azonban  alaposan  tanulmányozzuk  Hobbes  életrajzát  ez  nem bizonyul igaznak. Igaz, hogy  Hobbes a Cromwell-féle forradalom kitörésekor  emigrált Angliából, a királyi családdal együtt  Franciaországba ment, de  amikor  Cromwell  új  típusú abszolút monarchia kialakítására törekedett, Hobbes a  legnagyobb rokon-szenvvel kísérte ezeket a törekvéseket és 1651-ben kegyelmet kért Cromwelltől, engedélyt kért az ország- ba való visszatérésre, sőt, vezető szerepet is kezdett játszani az akkori Angliában, tehát cserben hagyta a királyt. Igaz ugyan tehát, hogy  Hobbes  az abszolút monarchiának volt  a híve, ellene volt  a  köztársasági államformának, a forradalomnak és a plebejus tömegeknek, de az abszolút monarchiával való rokonszen- vezés nem jelentette kizárólag  Károlynak és a  Stuart-uralkodóháznak  a támogatását. Számára mind- egy volt, hogy  milyen uralkodóházról  volt szó, az volt  a fontos, hogy az  abszolút monarchia  álláspontját védje az angol kontinensen.
    Cromwell halála után, amikor  restaurálódott  a királyi ház  Hobbes  két tűz közé  került. Egyrészt az új Stuart-restaurációt  nem támogatta teljes mértékben  éppen azért, mert tendenciáját túlságosan reakciós- nak tartotta, másrészt  a parlament ellenállását a  Stuart-restaurációval  szemben sem támogatta, mert Hobbes, mint következetes materialista gondolkodó, ellenzett mindenféle vallásos ideológiát. T.i. az akkori angol parlament  a forradalomnak biblikus ideológiáját tette magáévá, bizonyos fokig presbiterianus ideoló- giát és ezzel az ideológiával élesen szembenállt  Hobbes materializmusa. A vallásos ideológia abból adó- dik, hogy a széles néptömegek ebben  a  forradalomban még vallásos mezben léptek fel. Hobbes materia- lizmusa tehát kétfelé vágott: egyrészt az arisztokrata reakcióra, másrészt a plebejus néptömegek vallásos ideológiájára. Maga Hobbes is gyakran kifejti ezt a kétoldali harcot, ennek a kétoldali harcnak materializmu- sával való kapcsolatát. Ez a kétoldali harc nem azt jelenti, hogy  Hobbes  a  maga korában  nem lett volna progresszív tényezője  az angol társadalmi életnek. Kétségkívül  az volt, mert  egész  törekvése  az  angol polgárság, az angol kapitalizmus fejlődésének irányába mutatott és ezért haladónak mondható még akkor is, ha bizonyos vonatkozásban ez  a törekvés szélső nép megvalósítóival szembe is került. Hozzá kell ten- ni, hogy  a szélső népi megvalósítók nagyon gyakran antikapitalisták voltak. Gondoljanak arra, hogy  pl. a lewellerek  - amint  a nevük is mutatja -  az  angol forradalomnak  ez  a  szélső  balszárnya  ideológiájában egyenlősítő volt. Ezzel is  magyarázható, hogy  a  kapitalizmusnak  olyan következetes híve, mint Hobbes, nem tudott ezzel  a  szélső népi balszárnnyal  egyetérteni. Emlékeznek, hogy korábban két ágat mutattunk be egyrészt  a  Morus-Campanella-Erasmus-féle ágat, amely  a  kapitalizmus  kispolgári  kritikáját  adta, másrészt  a  Machiavelli-Giordano Bruno-Bacon ágat, amely  a  kapitalizmus  ellentmondásosságának igenlését hirdette. Hobbes ebbe az utóbbi ágba tartozott és egyik legerősebb, legkövetkezetesebb képvise- lője volt  annak  a gondolatnak, hogy  a  kapitalizmus azokkal  az  ellentmondásokkal együtt is, amelyeket a néptömegekre zúdít, okvetlenül helyeslendő és igenlő társadalom.
    Hobbes tehát életének vége felé  két felől  is  teljesen elszigetelődött. Az elszigetelődésnek  van objektív oka is. Az  öreg Hobbes olyan korban védelmezte  az abszolút monarchiát, amikor  annak létjogosultsága Angliában már megszünt.
    Hobbes filozófiáját egyrészt ezekből  a  történelmi sajátosságokból megérteni. Különösen vonatkozik ez etikájára, hogy azonban  Hobbes filozófiáját teljes egészében meg tudjuk érteni, még egy  másik kérdéssel is foglalkoznunk kell, azzal, hogy  milyen fordulat  játszódott  le  Hobbes  idejében  a természettudományok körében. Ez  a  fordulat  a  természettudományos világban, amely  Hobbesra  igen erősen hatott  Galileitől indult el és  Newtonban csúcsosodott ki.

    Newton (1643-1727)

    Newton fizikájából a  filozófiatörténet számára az az elmélet a legfontosabb, amelyet tömegvonzás (gra- vitáció) név alatt ismerünk. «A természetfilozófia matematikai elvei » című munkájában fejtette ki. Ez az elmélet azért fontos a későbbi filozófia fejlődése számára, mert ebben csúcsosodott ki  a  mechanisztikus világkép, amely az egész újkori fejlődésre rendkívül erős hatással van.
    Miben áll a mechanisztikus világszemlélet Newtonnál? Newton azt állítja, hogy van a világon abszolút tér és abszolút idő, amelyben a testek  bizonyos meghatározott, mechanikus mozgással  mozognak. Úgy kell elképzelni, hogy van  egy nagy gömb, - a tér -  és egy  másik nagy gömb, - az idő - és ebben  a két gömb- ben mozognak a testek, a mozgó testekhez képest  a tér és az idő  Newton szerint abszolút. De nemcsak abszolút teret és időt tételez Newton, hanem feltételezi az  abszolút nyugalom  fogalmát is. Ismerik azt a newtoni-elvet, hogy egy  test  mindaddig nyugalomban van, vagy  egyenletesen  gyorsuló mozgást  végez, amíg egy másik test  ebből az állapotából ki nem mozdítja. Ez azt jelenti, hogy ahhoz, hogy bármilyen test megmozduljon, nyugalmi állapotból mozgó állapotba kerüljön, szükséges, hogy egy másik test erőt fejtsen ki arra a testre. Tehát Newton  a test fogalmától, amelynek az az alaptulajdonsága, hogy tehetetlen - éppen abban áll  tehetetlensége, hogy önmagától nem tud  nyugalmi állapotából  kimozdulni - megkülönbözteti az erő fogalmát, amely hat a testre és nyugalmi állapotából ki tudja mozdítai a testet, meg tudja mozgatni. Ez annyit jelent, hogy  a newtoni mechanikában, fizikában szétválasztódik egymástól az anyag és  a mozgás, mert ha  az anyag mindaddig mozdulatlan, amíg kívülről mozgás nem érinti, akkor világos, hogy az anyag- nak nincs önmozgása. Ha  az anyagnak  lenne  önmozgása, abszolút nem lenne igaz az, hogy egy  külső erőre van szükség ahhoz, hogy egy nyugalomban lévő test megmozduljon. A newtoni fizika tehát egyrészt  az időt és a teret, másrészt  a mozgást választja szét  az anyagtól. Ebből filozófiailag olyan következtetés származik amit Newton maga is levont. Az következik ugyanis, hogy  a  mozgó világegyetem másképpen nem keletkezhetett, minthogy valamilyen külső erő megmozdította. Önmagától a világ nem keletkezhetett, - mondja Newton - mert hiszen önmagától semmiféle mozgás nem keletkezik, hanem csak egy külső erő, külső hatás révén keletkezik mozgás. A térnek  és időnek, valamint a mozgásnak az anyagtól való szétvá-lasztása  a newtoni mechanikában tehát  az első mozgatónak, a deista filozófiai elvnek természettudomá- nyos igazolására vezetett. Az egész későbbi mechanikus materializmus azzal küszködött, hogy a mecha- nikus világszemléletet úgy alkalmazza, hogy kiküszöbölje belőle a deizmus szükségességét, de egy követ-kezetes  mechanikus gondolkodásmód  erre képtelen, mert  ha mechanikusan képzeli el  a világot (pl. egy órának), akkor kell lennie  egy mechanikusnak, aki ezt  a  mechanizmust  összeállította, meglökte (az órát felhúzta).
    A newtoni fizikának másik nagy hatása a későbbi filozófiára  a hipotézis kérdésében elfoglalt álláspontjá- ból  adódik. Hipotéziseket  nem  találok ki, - mondotta Newton - tehát elvetette  a  természettudományból a hipotéziseket. Hipotézis annyit jelent, hogy mielőtt  még be tudok bizonyítani valami természettudományos igazságot, elméleti következtetéssel megállapítom annak valószínűségét. Valami mindaddig hipotézis ma- rad, amíg csak valószínűsége van meg, amíg gyakorlatilag  be nem bizonyosodik az igazsága. Minden tu- domány dolgozik hipotézisekkel. Gondoljanak arra, hogy a kopernikuszi rendszer - hogy a Föld forog a Nap körül - hipotézis volt a maga korában, mert Kopernikusz gyakorlatilag nem tudta bebizonyítani. Ez csak a Neptunus felfedezésekor vált gyakorlatilag bizonyítottá, azonban  a lehető legnagyobb valószínűsége volt a matematikai számításokból következtetve. Newton azonban elveti  a hipotéziseket  a természettudomány- ban és ezáltal is hatott a későbbi mechanisztikus filozófiára. A hipotézis elvetése a tudományos, érzékileg még nem igazolható absztrakciónak elvetése. Tehát bizonyos fokig a fogalomalkotásnak lebecsülése nyil- vánul meg a hipotézis ki nem találásának elvében és - amint látni fogják - a mechanikus materializmusnak egyik alapvető korlátja  az absztrakciós képességnek, tudatunk aktivitásának, alkotó erejének lebecsülése, szemben az empirikus  érzéki tapasztalatokkal. A mechanikus materializmusnak ezt  a  korlátját különben ismerik már Marx híres Feuerbach-téziseiből is.
    Nézzük meg  Hobbes filozófiájából  azokat a részeket, amelyeket  természetfilozófiának nevezhetnénk. Hobbes Bacon anyagfelfogásából indul ki és igyekszik Bacon filozófiáját egzakt, pontos tudományos rend- szerbe szedni. Ennél a rendszerbeszedésnél Hobbes kiküszöböli  Bacon minden, még  meglévő teológiai maradványát. Tudják, hogy Bacon a célok és a  formai ok elválasztásával igyekezett a teológiát a filozófi- ától megkülönböztetni, de ebben az elválasztásban még benne van annak elismerése, hogy a cél-ok kuta- tásakor van teológiai igazság is. Hobbes azonban másképpen járt el, már teljesen elveti a teológiai igazsá- got. Hobbes  szerint  cél-okokat kutató tudomány  egyáltalán nem létezik, nem létezhet, egyszerűen azért, mert cél-okok sem léteznek. Hobbes tehát radikálisan kiküszöbölte  a  valóság területéről  a  cél-oknak, az objektív célnak a fogalmát. Már  Arisztotelésznél láttuk, hogy  az  objektív cél fogalma  valamilyen ponton mindig objektív idealizmushoz vezet, tehát  a következetes materialista alfája és omegája az, hogy az ob- jektív cél-okot kiküszöbölje a természettudományból. Hobbes megtette ezt a lépést, amely a következetes materializmus felé tett legdöntőbb lépése.
    A másik döntő lépés  a materializmus következetessé tevéséhez Hobbesnál a megismerés kérdésének materialista tisztázása. Descartesnál láttuk, hogy milyen nagy fejtörést okozott ennek a kérdésnek a meg- oldása, hogyan lehet az, hogy képzeteink, gondolataink  megfelelnek  a rajtunk kívül álló valóságnak. René Descartes nem tudta megoldani ezt a kérdést. Hobbes úgy próbálja megoldani  az anyag  és szellem vi- szonyát, hogy azt mondja: maga az anyag, az agy  az, amely gondolkozik, tehát nem csodálatos az, hogy fogalmaink meg tudják ismerni  a  valóságot, mert ugyanazzal ismerjük meg  ugyanazt, hiszen fogalmaink is csak a valóság termékei. Ez a hobbesi magyarázat rendkívül egyszerűvé, világossá teszi  azt  az eddig megoldatlan kérdést, hogyan lehet megismerni, visszatükrözni  a rajtunk kívül álló valóságot. Már mondot- tam azonban, hogy Hobbes ebben  a következetes materialistává változásában már elcsúszott a mecha-nizmus oldalára, t.i. az agy gondolkodását leegyszerűsítve képzeli el. Nála bizonyos foikg úgy áll a kérdés, hogy az anyag  úgy választja ki a gondolatot, mint a vese a vizeletet, tehát tisztán mechanikus kiválasztó-dásnak gondolja az anyag által a gondolat kiválasztódását, de hozzá kell tenni, hogy Hobbes idejében tá- volról sem volt ennek olyan mechanikus jellegzetessége, mint a 19. század vulgármaterialistáinál, miután Hobbes idejében  a  természettudomány  fiziológiai, biológiai ága  olyan fejletlen volt, hogy tudományosan nem is lehetett felvetni az agynak és a gondolkodásnak a viszonyát. Hobbes tehát megint filozófiailag előre jelezte egy kérdés megoldását, mielőtt  a szaktudomány hozzáfoghatott volna csak a kérdés feltevéséhez is. Ez Hobbesnak rendkívül nagy érdeme.
    Hobbes anyagfogalma  Bacon-hoz  képest  szárazzá, mechanikussá  válik, elveszti - ahogyan  Engels mondja - érzékiességét, ragyogását, minőségi jellegét. Hobbes anyaga már nem minőségileg meghatáro- zott anyag, Hobbes az anyagok között csak mennyiségi különbséget lát, csak mennyiségi fokozatot észlel. Egyik anyag  és  másik anyag között Hobbes számára az  a különbség, hogy az egyik több, a másik keve- sebb, az egyik súlyosabb, a másik könnyebb, az egyiknek más az összetétele, mint a másiknak. De hogy mik  a minőségi differenciák  az egyes anyagok között, az Hobbesot nem érdekelte, tehát az anyag világa Hobbesnál  elmechanizálódik. Az anyagok  pusztán  mint  tehetetlen mennyiségi viszonyok, testek állanak egymással szemben.