2012. október 31., szerda

Összefoglaló - Ezen a napon, 1984-ben szikh testőrei lelőtték Indira Gandhit

Tegnap a beszélgetés során valahogy szóba jött az amritszári Aranytemplom, a bikaneri Karni Mata YouTube templom is. Utóbbiról azért mutattam youtube-ra feltöltött filmeket, hogy meggyőzzem a sámánt arról, hogy van a világnak legalább egy pontja, ahol a patkányokat nem mérgezik meg, mint az övét, aki menedéket vett volna nála, hanem egy tálból esznek velük. Kiegyeztünk abban, hogy Magyarországon rendkívül felvilágosulatlan emberek élnek, akik se nem vegetarianusok. de ha nem is azok azzal sem lenne baj, de nem tisztelnek semmit sem, kizárólag "ölni" kelnek fel - élve itt Garaczi László egy novellájának szófordulatával. Elemzés alá vetettük Tamás Gáspár Miklós millás beszédét  YouTube is, és jót derültünk azon a kitételén, hogy még a zenénket is ellopták, és még ő volt a legjobb és talán politika filozófiai kontextusban a legműveltebb szónok a rendezvényen. A kollektív üldözési mánia hatása az, hogy a tüntetők regresszív, gyerekkori tehát szavazóképes állapotba kerülnek a milla hipnózis nyomán. Tamás Gáspár Miklós politikai beszédei egyáltalán nem zökkenőmentesek és igazán a legfőbb probléma e beszédekkel nem is ez, hanem az, hogy általában rosszkor és rossz helyen hangzanak el. Ezért noha kilencven százalékban egyetértek a beszéddel, mégis szemfényvesztő népbutításnak tartom, mert olyan helyen hangzik el, ahová egy ilyen beszéd egyáltalán nem való A Kettős Mérce blog talán éppen az október 23-ai tüntetésen fellelkesülve máris egyfajta szociális "demagógiát" kezdett el képviselni. Meglehetősen kezdetleges elképzelések ezek arról, hogy miként alakul ki egy közösségben az a kohéziós erő és az egymással való szolidaritás érzése, amikor a mindenkori ember patkányméreggel vagy egércsapdával a zsebében indul el, vagy szalonnát eszik a jóga meditáció előtt, azonkívül pedig a buszon rendszeresen használja a könyökét, a járdán képes pár négyzet centiméterért is élet-halál harcot vívni. Nincs előremutató ideológia, a közvetlen szaporodás létfeltételeiért való küzdelem azonban cáfolhatatlanul létezik és kulturált lények helyett, bevett társadalmi automatizmusok által vezérelt agresszorok járják az utcákat. A hordának pedig nincs vezére, a kapitalista hordának, ami egykor még Kádár idején nép volt és az után egy új ország lehetősége lehetett volna de ellopták azt is, mint a vasúti kábelt, nem a zenénket lopták el filozófus úr, hanem a kábelt, meg a gyárakat és a földet is viszik már. Szolidáris társadalomért kiált TGM úgy, hogy nincs tisztában azzal a belső nihillel, ami a kapitalizmus könyörtelen valósága. Ez fakad abból, hogy minden mitológia, vallás, aranykor, erkölcs egy kézlegyintéssel a pokolra küldhető, aztán pedig a szabadság álprófétái számon kérik a profanizált valóságot és kiegyeznek egyenlőség címén a jogegyenlőséggel és a börtönökkel? Érdemes felkiáltani, hogy segítsünk egymáson? Hát hol tartunk ma, hogy régi és új vezérek között sem találjuk azt, aki arra méltó lenne,  hogy az 1956 után megtorló, ezzel a hazát eláruló, de később proletár-aszkéta vezetővé lett Kádár János saruja szíját megoldaná. Nem hiszek a tiszta forradalomban, sem a fülke forradalomban. "A háború mindennek atyja" /Herakleitosz/. Az ember pedig 22 év alatt, a romló létfeltételek okán saját embertársa ellensége is lett, már nem csak legközelebbi rokonainak, az emlősöknek az ellensége, hanem a saját népének, nemzetének is és önmagának is. Az élet tisztelete nélkül semmiféle ember-ember iránti szolidaritást ne várjunk el, még úgy is nehéz, ha létezik a tisztelet és a kultúra, az is csak esély a társadalmi kohézióra. A kérdés az, Jézus mit tett volna, ha bevackolja hozzá magát egy patkány télire, hogy átvészelje a telet. Azt tudjuk, hogy a magyar átlag ilyenkor mit tesz, arra mérget veszek.


Indira Gandhi


Kapcsolódó oldalak:
Kovácsy Tibor: India válságos éve B  EO SN ZL ÉI LN ŐE
Indira Gandhi  WikipédiA
Szent harcosok - Jarnail Singh Bhindranwale  tartarossz.blogspot.hu
Amiért megölték Indira Gandhit: Az Arany-templom ostroma TB

2012. október 21., vasárnap

Végtelen történet - Dzsainizmus - Gondolatok a vallásról

Gommatesvara szobra Shravanabelgolában
Itt Sári Lászlóval vitatkoznék, mivel szerintem Mahatma Gandhira nem a dzsainizmus, hanem a 8 fokú jóga (lásd Patandzsali jóga szútrája) egyik alapja, az ahimsza (nem ártás - gondolat, szó, tett) hatott, mivel az ahimsza okozati következménye a béke, az ahimszát gyakorló környezetében a gyűlölködés megszűnése. A másik, hogy a táplálkozásnál, ha a gyümölcshúst megesszük, a mag attól még a földbe ültetve életben maradhat és fává, növénnyé fejlődhet. Folytatva a bejegyzést egy kis technikai szünet után beemelnék ide Gommatesvara szobráról készült képet. Sári Lászlónak igaza van abban, hogy a dzsainizmus adta a világnak igazán a nemártás elvét. Indiáról az első képzeteim nekem is az arcuk előtt maszkot viselő dzsainák. vagy azok a dzsaina szerzetesek, akik tollseprűvel elsöprik maguk előtt az utat. A dzsainizmus két fő ága a meztelenek és a fehér ruhások. A meztelenek a legortodoxabbak, őket digambaráknak (égruhájúaknak nevezik), szemben a svetambarákkal (a fehér ruhásokkal). Általában Buddha kortársához Mahávirához kötik a vallást, de valójában Mahávira a 24. tirthankara volt, az utolsó és a dzsainák az első tirthankara (gázlókészítő), a hódító (dzsina=győztes, hódító) Adinát követői.



A dzsainizmus elég aszketikus vallás, a szándékos éhhalál pedig dzsainák között a legnagyobb dicsőségnek számít. A szerzetesek sokszor a világról való lemondással egyetemben a hajukat is kitépik a puszta kezükkel. A kasztrendszerhez is kritikusabb a hozzáállásuk. Én speciel ennek a kritika nélküli követésnek, legyen az akár a kereszténység egyáltalán nem vagyok a híve. A sámánnal való újabb dialógusban pontosan ezt a kérdést tisztáztuk. A világ bizonyára nem úgy működik, hogy valaki bemegy a gyóntató fülkébe és aztán a gyónás alatt és után levezekli minden hibáját és megtisztul. Az imák nem segítenek, de a jó cselekedetek mindenképpen közelebb hozzák az égi (szattvikus) gunát, bár indiai értelemben a szattvikus sem felszabadulás. A felszabadulás már a következő lépés, az túl van a fiziológiai és lelki típustanon (tipológián). Az emberi dimenziókon is túl van. De ahhoz, hogy rögtön a szattvikus gunát kezdjük el halmozni, előbb alá kell szállni a poklok közepébe. A pokol, az alászállás a tulajdon életünkben keletkezhet valami rendkívüli bonyodalomban, ha egy bonyodalom van körülöttünk, ami behálóz minket, akkor tudnunk kell, hogy bármennyire is a földön nérezzük magunkat, tudatunkkal a pokolban tartózkodunk. Jézusról elképzelhetetlenség a sámán szerint is és szerintem is, hogy ne járta volna meg a poklokat. A pokol itt nem csak külsőleg a megfeszítés, a pokol inkább a szétdarabolódás, amit a kereszt 4 iránya is jelez és amit akár a szent korona négy iránya, a négy égtáj, a négy evangélista is elmond. A pokol képzete a sivatag közeli népeknél a homok és a tűző nap, a lángoló pokol, míg az északibb népeknél már a jég, a dermedtség is pokol. Hamvas Bélánál a dermedtség az a pokol, amin a teremtés túl tud lépni. Az auguroknál is 4-es felosztású égbolt és az égtájak szerint is jövendöltek. Romulus és Remus története pedig, ami ehhez kapcsolódik, már Róma falainak átugrásáról és a római jog mindenre való vonatkozásáról, kiterjesztéséről szól. Mivel Remust a törvény halálra sújtotta. Tehát az embernek alá kell szállnia, újra erőt kell merítenie és éberség, amit Hamvas Béla a legfontosabbnak tartott, nem csak a buddhista jóga és filozófiában az: a sumér Gilgamesnek a próbán, hogy az örök életet hét napos virrasztással kellene elérnie, de nem sikerül. A halál vizén is átevez, majd visszaútja során elveszíti az örök fiatalság füvét is. Gilgames tudását Uruk népével akarja megosztani, az örök fiatalságot is, amit maga harcolt ki. Ezért bukik el valójában, az önzetlenséggel.


Vallástudományi és bölcsész kislexikon:
Csandragupta Maurja - /gör. Szandrakottosz/ India első jelentős császára  24 év uralkodás után,  Kr.e. 293-ban felvette a dzsaina vallást és lemondott hatalmáról és minden világi tulajdonáról.  Szravanabelgolába vonult vissza aszkétaként élt és önkéntes éhhalállal vetett véget életének. Szravanabelgola a mai Karnátaka állam területén található.
Gommatésvara szobra - A legenda szerint Gommata v Gommatésvara nem tírthankara volt, hanem egy tírthankara fia, aki lemondott a trónról és az aszkéta életet választotta. A X. század végén készült monolit szobor 23 méteres és 20 km távolságból is látható. Baktay Ervin írja Gommatésvaráról, hogy:
" mint a régi bráhmanista irodalomban olyan gyakran szereplő nagy szentek a jóga befelé forduló koncentrációjában mozdulatlanul állt a helyén - a Doddabetta-dombon, amelyet azután emlékének szenteltek - míg a kígyók fészket vertek s a hangyák kupacokat emeltek lába köré, s a felnövekvő folyondárok lassanként átfonták a testet." A szoborhoz 12 évente gyűlnek a dzsainák a fürdetési ünnephez, a 12 éves ciklus jupiteri ciklusra utal, akárcsak a maha Khumb mela ünnep esetében.

2012. október 18., csütörtök

Pléhkrisztus VIII.kerület Józsefváros, Koszorú utca - Tavaszmező sarok


Még 11 óra van az ítéletig. A Szent Koronán is talán, eredetileg három  "Krisztus" volt, így a háromszoros Hermésznek is ajánlva, harmadszorra is belinkeltem a kedvenc videómat. Az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében. A basilianoi gerle volt jelképes értelemben a harmadik Krisztus, a Szentlélek.

2012. október 13., szombat

Szubjektív - Hajnali séta Basilianoban és Malborghettoban

Basiliano főtere (fotó:tartarossz)
Amíg útitársaim (Sodi és Titán) aludtak, én elindultam körülnézni ebben az olasz kisvároskában. A suzukiban is el lehet aludni, de  kipihennie magát az emberfiának szinte képtelenség, ezért inkább Basiliano felfedezését választottam programomnak a kialvatlanságot okozó felesleges alvás helyett. Nem hülyeség kijelenteni, hogy a mai olasz épületek és városok stílusában is mind-mind az ókori Róma építészetének vonásai köszönnek vissza. Természetes, hogy én leginkább Basiliano külső kis-villáinak esthajnali hangulatát is a legnagyobb misztériumként éltem meg és nem szimplán turista sétát tettem itt azzal, hogy Szaturnusz földjén jártam. Mindent megfigyeltem, aminek jelentősége lehet. Például egészen megkövültem azon a szobron, ami egy kis-villa kertjében állt és egy kisfiút és egy kislányt jelenített meg, ahogy együtt ülnek egy padon. Elgondolkodtam, hogy vajon ennek a lakóháznak a tulajdonosa milyen megfontolásból, vagy tudatalattijának miféle mitológiai archetípusától kényszerítve helyezte ide a szobrot, az aranykort idéző mediterrán kertek erős illatú növényei és fái közé. Felidéződött bennem Philémon és Baukisz története a Görög mitológiából és a gyermektelenség misztériuma is. Mindezt összevéve és összefoglalva bárki is állította ki kertjében ezt a szobrot, mindenképpen megidézte vele az isteneket. Ezért csakis magáért a tényért is, nem úgy álltam meg e kert előtt, mintha az kert lett volna, hanem az ember ősi és új dimenziójának kettősségében álló átvezető kapu. A boldogok szigete. A profán életünket élve is megtalálhatjuk a legerősebb sorsszimbólumokat, az isteneket, vagy mint Carl Gustav Jung pszichoanalitikus nézetei szerint is az ősinek, a félelmetesnek, a mitológiainak nagyon is szerves a kapcsolata a tudatunkkal. Egész civilizációnk ezt igyekezett leegyszerűsítve keresztény világképbe és a materializmusba belegyömöszölni. Elfojtani azt, ami az ember számára félelmetes, a szexualitást, a szerelmet és az isteni erőket. És mindenek felett hétköznapinak lenni. Gracia. A beavatás maga az életünk. Arra sem találok racionális magyarázatot, hogy utolsó állomásunkon Olaszországban Malborghetto egy sziklahegyénél éjjel három órakor szintén sokáig és megrökönyödve álltam. Olyan eufória fogott el, mint Pécsen a Csontváry Múzeumban a Baalbek monumentális színei és a nagyszerű mű látvány kavalkádja láttán. Az egész szálfa erdő egy barlangot képezett, beavató utat, hasonlóan, mint Máriaremetén, csak itt a természet templomaként. Pap Gábor is megemlíti olasz földet, a jó levegőjű, gyógyhatású helyeket a Castella mare (mara=buddha kísértője, mars, halál, tenger) di stabia Csontváry képpel kapcsolatban. Viktor Emmanuel királlyal kapcsolatban pedig Friedrich Nietzsche a gyengélkedő übermensch jutott eszembe, aki szintén talán ezen okokból tartózkodott Italyában.
Basiliano (fotó: tartarossz)

Malborghetto SS13-as út mentén fekszik, az Alpok hegyei között, az SS13-as ingyenes autóút és minőségében sokszor jobb, mint a mi fizetős autópályáink. Soós József Titán úgy ismeri olaszföldet, mint a tenyerét. Így odafelé és visszafelé térkép nélkül egyszer sem tévedtünk el. Az út lényege egy mentési akció volt, mivel Titán Basilianoban rekedt, mert egy rotondában (körforgalom), közel Basilianoban eltört a kölcsön Nissan hosszanti féltengelye. Arról a Nissanról csak annyit, hogy a tengerpartra Titán révén és az ő üzemanyagköltségén jutottunk le, a legnagyobb homokpadokon is simán átment, ahol egy suzuki már megfeneklett volna. Sodi a nemzet krónikása is velünk volt, hogy dokumentálja az utat A suzukit Basilianoban hagytuk a szerelőműhely előtt, amíg a Nissannal lementünk az Adriához.  "Itt titánék még mindig Orbán Viktorral (Sodi videója) voltak elfoglalva" YouTube, én lemostam az arcomat a tenger sós vizében, integettem a madaraknak és tudvalevő, és én is megesküszöm rá, hogy a sós víznek egyáltalán nem elhanyagolható a gyógyhatása, a népszerű ezoterikusoknál ez természetesen nem arcmosás, hanem az ő terminusuk szerint auratisztítás. Az utazás legszomorúbb eseménye a basilianoi gerlefióka volt, amelyik nekicsapódott egy kapunak, majd beszorult a kapu alá, sikerült a kismadarat kihúznom onnan és megnyugtatva két-három házszámmal arrébb egy belső kert rácsos kapujában biztonságosabb helyen elhelyezni. Csak remélhető, hogy megmarad. Néha elszomorodom emiatt. Megnéztem még hajnalban Basiliano focipályáját is  és Malborghettoban (két elhagyott labda is volt a kispályán) szintén hajnalok hajnalán egy erdő szélén a kis (műfüves) és a nagy focipályákat. Malborghettoban egy monumentális viadukt árnyékában volt a sporttelep. Malborghettoban éjjel kettő és három közötti sétám közben megálltam egy hídon a Via Bambergán. A hegyekből lezúduló víz volt meditációm tárgya és Nikolaus Lenau egy verse, a Sokáig nézd a folyamot c. Basilianoban a pályaudvari váróteremben próbáltam meg aludni, szintén sikertelenül. Malborghetto főterén is volt egy kút, a magányos séta és a vízzel, mint őselemmel való kapcsolat mintha Tarkovszkij világába repített volna. Tarkovszkij YouTube talán nem véletlenül Olaszországban forgatta a Nosztalgiát.

Kapcsolódó oldalak, októberi hírek:
Eric Hobsbawm (1917-2012) MUNKÁSOK ÚJSÁGA
Tartarossz Titánt előz az Alpokban YouTube
200 éve született Giuseppe Mazzini ◄◄Múlt-kor (2005.június 22.)
Garibaldi bevonul Nápolyba  ◄◄Múlt-kor
130 éve született Gulácsy Lajos ◄◄Múlt-kor (2012.október 12.)

Sétálj te is Basilianoban Google map 3D  
A Basilianoi vasútállomás váróterme, ahol megpróbáltunk aludni. III.Viktor Emanuel olasz király emléktáblája.

 
Nagyobb térképre váltás

2012. október 3., szerda

Filmajánló - Thyl Ulenspiegel


A Thyl Ulenspiegel filmsorozat, a szovjet-orosz filmművészet egyik legnagyobb alkotása, betekintést ad Flandria történetébe, a spanyol rémuralom és a sötét középkori inkvizícióból eredő spanyol inkvizíció idejébe. Az egész filmben, amit a sorozatban adtak le , Thyl Ulenspiegel és gyerekkori barátai képviselik a sötét és nehéz korban az emberi sorsot és a felülemelkedést akár a megtréfálások, az iróna és a kifigurázó gúny vagy a gyerekcsínyek által. Thyl amikor vándorlása során lejtőhöz érkezett, mindig elszomorodott és ha emelkedőhöz, akkor boldogságot érzett. Az egyik legfontosabb film volt számomra  Andrej Tarkovszkij - Solaris YouTube (Stanislaw Lem regényéből) és Andrej Tarkovszkij másik jelentős filmje a Sztalker no és közel  ugyanabban az időszakban tévéműsorba került Kalevala mellett. Kimondhatatlan misztérium ez is, hogy igazán mit jelentett és milyen bölcsességgel és életszemlélettel és életérzéssel ruházott fel ez a film egy életre.
 

Kapcsolódó oldalak:

Svejk, Monthy Python és Ludas Matyi egyszerre: Ulenspiegel Ónagy Zoltán - Irodalmi Jelen
Inkvizíció www.depositum.hu Katolikus Hitvédelem
Thyl Ulenspiegel PORT.hu
Till Eulenspiegel WikipédiA
A hosszú 19.század (1789-1920), a nemzetállamok kialakulásának kora volt, Charles De Coster író műve a Thyl Ulenspiegel a belgák nemzeti eposzává lett.
Charles De Coster WikipédiA